Webbshop passar många kvinnor

Det blir allt populärare att handla på nätet. Därför är det också allt fler, inte minst kvinnor, som öppnar egna butiker online. Dessa kan vara ett komplement till en fysisk butik, eller en helt självständig verksamhet.

Webbshopparna blir bara fler och fler i landet. En webbshop är nämligen ett bra sätt att kapitalisera på sitt nördiga intresse. Inte minst är det många kvinnor som väljer att starta webbshop, vid sidan av sin vanliga anställning.

En webbshop kan vara ett komplement till en befintlig, fysisk butik, där man säljer samma produkter och till samma priser både på nätet och i affären. Möjligen kan frakt tillkomma i webbutiken. Men en webbshop kan också vara den enda butiken. Att driva webbshop på detta sätt gör det möjligt att kombinera drivandet av butiken med ett vanligt heltidsjobb. Om webbshoppen visar sig vara framgångsrik kan man kanske säga upp sig från jobbet och öppna en fysisk butik också. Men en webbshop gör det också möjligt att driva en butik på en ort där det inte finns några presumtiva kunder. Man kan, för att travestera ett slitet uttryck, sitta i Sahara och sälja sand online till de som behöver det, kanske till orter i Alperna som behöver sanda vägarna.

Välj ett bra kassasystem

Oavsett om du bara vill driva en webbshop, eller om du vill driva både webbshop och fysisk butik, bör du ha ett bra kassasystem. På www.sitoo.se hittar du ett kassasystem för omnikanal, d.v.s. både köp i den fysiska butiken och i webbshoppen registreras i samma system. Det är ett bra val för dig som vill börja med att enbart driva en webbshop, och sedan öppna en butik om det visar sig att affärsidén fungerar. Tips för dig som vill starta webbshop finns här.

Att öppna en webbshop har blivit vanligare bland butiksägare, eftersom det gör det möjligt att sälja till hela landet. I Skövde öppnar allt fler handlare webbshoppar som komplement, skriver lokaltidningen. Andra nöjer sig med att sälja på nätet, som Niklas från Umeå.