Kvinnorna bakom skärmen

Det är en kvinna som sitter och uppdaterar och håller webbhandeln i schack. Det är en kvinna som kodar hemsidan för att den ska vara lätt att navigera på och det är en kvinna som bestämmer alla grafiska ändringar. Jobbet blir inte sämre gjort, koden är inte felaktigt programmerad och den som klickar i ”köp” på hemsidan märker inget. Det är en kvinna som programmerar och ingen kan se henne bakom skärmen, den anonymiteten som finns är där på gott och ont.

Kvinna framför datorn

När man går in på en webbhandel och köper en produkt så är det inte speciellt ofta som man funderar över hur hemsidan är uppbyggd och av vem. Exempelvis så är det många som kanske funderar över strukturen och hur enkelt eller svårt det är att genomföra sitt köp. Är det däremot en kvinna som programmerat eller använder sig av magento för sin e-handel så är det inget som syns. Trots detta så är det otroligt många som sitter på fördomar om att kvinnor inte är lika duktiga på IT och allt det tekniska som har med en hemsida att göra. Det är brist på kvinnliga IT-chefer och branschen är grovt mansdominerad. Den anonymitet som finns bakom datorn borde egentligen gynna kvinnor som inte vill bli dömda, men det är inte kunderna som dömer, utan hela IT-sektorn. Rekryteringen sker med hjälp av sexism, något som har påverkat antalet anställda kvinnor inom branschen.

Kvinnor behövs i branschen

Forskning har visat att ju mer mix det är på personer på ett företag desto bättre och kreativt jobbar personalen. Det är etnicitet, genus och åldrar som ska vara mixade för att bladningen ska vara bra. Därför gynnas företag inom IT-branschen av att ha kvinnor på golvet och mixat inom avdelningarna. En kvinna kan likväl ha titeln programmerare som en man och göra ett lika bra jobb. Istället brukar kvinnor få de mer mjuka tjänsterna inom företagen och de jobb som de sätts på är:

  • Marknadskommunikationen, att ha hand om alla kommunikativa strategier, dock utan tekniska insatser.
  • Copywriter och alla skribentliknande uppgifter är något som kvinnor ofta sätts på.
  • Kundtjänst kan komma att behövas i en e-handel och majoriteten av de som svarar när kunden ringer är kvinnor. Mjukare uppgifter är att besvara mejlen och hålla koll på de sociala sidorna och liknande.

 

Det fattas kvinnor på den mer analytiska sidan, även på programmerande och säljsidan gapar det tomt efter kvinnor. De kanske räknas till IT-branschen på grund av typer av företag, men om sanningen ska fram så är det helt klart brist på kvinnor i de avdelningarna där mansdominansen är hög. En kvinnlig IT-chef ser man inte speciellt ofta och det säger man att det ska ändras inom några år. Hur utveckling ter sig kan bara framtiden utvisa och därför är det ingen idé att spekulera i hur många procent av cheferna som är kvinnor om några år. Det man måste göra är att handla idag och ändra attityden mot kvinnor i branschen. Är man medveten om att det inte finns tillräckligt med kvinnor på en arbetsplats så kan man börja fundera på varför, är det inte tillräckligt med kvalificerade sökningar eller är det ert tänk som är fel?