Ergonomin det viktigaste när du sitter mycket vid datorn

Många tror att de kan lösa dåliga vanor på dagarna genom att träna på kvällen. Men enligt en sjukgymnast som fått komma till tals i DN är ergonomin viktigare än träningen! En ordentlig genomgång av hur man ställer in arbetsstolen och ens arbetsyta kan vara viktigare för hälsan än att träna regelbundet.

8347921-pain-businessman-sitting-with-backache-at-desk-isolated-on-white-background

De vanligaste arbetsrelaterade skadorna är, enligt en undersökning av YouGov och teknikföretaget MMD, trötta ögon och nackbesvär. Båda väldigt tydliga tecken på att mycket arbeta framför en dator och en datorskärm. Faktiskt är det ungefär 12 % av svenskarna som jobbar framför en dator mellan nio och tolv timmar varje dag, så ställningen man befinner sig i under så lång tid blir väldigt viktig. För att få till en ergonomisk arbetsställning finns det några saker som är viktiga att tänka på och titta på. Främst är det två aspekter, det första är att materialet ska finnas. Du måste ha en stol som går att ställa in för att kunna ställa in den korrekt. Det går att köpa bra och ergonomiskt kontorsmaterial på www.ostlunds.se. Den andra är kunskapen. Du måste veta hur du ska ställa in stolen för att få önskad effekt av ergonomin. Därför kan ett samarbete för företaget med exempelvis sjukgymnaster visa sig ha stora hälsofördelar för arbetsplatsen. Det kan vi se bevis på i Växjö. Där har insatser på arbetsmiljön och ergonomin främjat både arbetarnas hälsa och välmående samtidigt som företagets vinst och produktivitet.

Lite ergonomiska tips

Vad vore en sådan här artikel utan lite handfasta tips på vad man kan tänka på när man sitter framför datorn? Men istället för att punkta upp dem och skriva ner ambitiösa beskrivningar bjuds här istället på en liten rolig flashfilm som illustrerar och belyser några bra ergonomiska tips. Håll till godo!